Staffars Seriers Blog: Trender i den amerikanska serievärlden

17 januari 2012

Trender i den amerikanska serievärlden

Så sakteliga börjar jag beta av nyhetsflödet som uppstått under mina tre månaders frånvaro. Det är fortfarande en hel del att titta igenom men några saker står ut för mig just nu.

Den första trenden är DCs återkomst som det tongivande serieförlaget i USA. Trots färre antal titlar och lägre pris per tidning så säljer de fler ex och till ett större sammanlagt belopp än Marvel även om Marvel vann senaste månaden tack vare att de slumpade bort sitt baklager. Det känns som om DCe tajmade in sin omdaning rätt lägligt. Det stora konkurrentförlaget står och stampar kreativt och dras med en del problem just nu. Dessutom tog man initiativet med digitala serier och är nu ett förlag som andra måste anpassa sig till snarare än tvärtom. Själv önskar jag att de hade fler nya kreativa idéer och inte var så fokuserade på sina egenägda seriefigurer. Jag tror nämligen på att auteur-serier dvs en serieskapare eller ett team som gör något eget är nödvändigt för tillväxten. Dessutom skrämmer det mig att man funderar på att göra fler Watchmen-serier. Det om något känns som en idé från bolagssidan av DC snarare än från den serieälskande delen.

Den andra trenden jag noterade var att Marvel har problem. Brian Bendis håller på att avsluta sin väldigt framgångsrika Avengers-svit samtidigt som Mark Millar numer bara satsar på sina egna skaparägda serier vilket förvärras av att de misslyckats med att odla fram någon ny superstjärna trots flera väldigt duktiga manusförfattare som Ed Brubraker, Matt Fraction, Jeff Parker mfl. Sedan de blivit uppköpta av Disney har de även fått en annan bolagsdynamik. Främst tänker jag på att högre chefer ser Marvel som ett steg på vägen i deras Disney-karriär men även på Ike Perlmutter. Han var den som gick segrande i den blodiga strid om Marvel som varade i börjande av 2000-talet och som nu först och främst verkar satsa på att stiga inom Disney. Hans största stora idé om hur man skapar välstånd i ett bolag är att dra ned på kostnaderna. Tyvärr funkar det väldigt dåligt i ett tidningsförlag där man dels skapar vinst genom att ha heta produkter tillgängliga (i det här fallet seriealbum som säljer konstant) och dels måste våga pröva nya idéer som kanske inte alltid bär sig men som när de gör det betalar sig bra.

Den tredje trenden är att förlagen just nu satsar allt de kan  på digitala serier. Än så länge så står de emot att prisdumpa de digitala serierna men jag undrar hur länge de kan stå emot. På mig verkar det som om de försöker kopiera sin nuvarande analoga affärsmodell till en digital med samtida släpp på papper och via appar. Problemet som jag ser med det är att inom den digitala världen så är en månad en hel evighet. DC har ju aktuell erfarenhet av att producera en veckoserie, Marvel har experimenterat med att ha en veckospindelmannentidning på så sätt så jag tror att de har kunskapen om hur man producerar. Jag misstänker att framtiden kommer innehålla digitala "tidningar" med färre antal sidor som kommer oftare men när den förändringen sker vågar jag inte gissa.

En önskan jag har just nu är att fler förlag pratade klartext om hur mycket saker och ting säljer digitalt. Jag ser press releaser om hur den och den tidningen slår rekord vilket inte är så svårt  då vi i stort sett utgår från att det föregående rekordet är 0 ex. Anledningen till klartexten att branschen skulle må bra av att se hur digitala serier står sig gentemot pappersförsäljningen just nu. För att komma bort från trendspaningen en stund: Fram till dess att iPaden kom så var jag kände jag inget större hot gentemot seriebutikerna från Amazon och dylika då vi var ensamma om serietidningen men sedan läsplattorna började rosa marknaden så har seriebutikerna fått konkurrens om det som i mångt och mycket är deras dagliga bröd. Jag ser en stor risk i att förlagen i sin iver att vinna det digitala slaget och potentiellt framtiden slår undan benen för deras existerande pengamaskinen som är ryggraden i den amerikanska seriemarknaden.


Den fjärde trenden hänger lite ihop med trend två och tre och det är att det blivit betydligt svårare att leva på serier. Jag läste en fascinerande twitterkonversation mellan Brian Wood och Hope Larson om hur de båda planerar för ett liv utanför serier. Brian Wood har dessutom skrivit en bloggpost om hur hans arbete har ändrats från år till år inklusive det digitala trycket från förläggarna. I övrigt så noterar jag att tre butiker i San Fransisco som är ett seriemecka i USA har slagit igen de senaste månaderna och vad jag kan höra från amerikanska kollegor så är det tufft just nu. Lite hänger det ihop med den svaga amerikanska ekonomin men jag tror mer att vi kommer från en kreativ boomålder till lite av en baksmälla.

Just nu håller förlagen att flytta tillbaka sina positioner gentemot serieskaparna med ekonomin som största vapen vilket lämnar betydligt mindre utrymme för chansningar som Sandman eller Preacher. Detta är otroligt tråkigt för är det något som seriebranschen behöver just nu så är det nytt blod och nya idéer. Till saken hör att att hela seriebranschen ännu inte är klar med omställningen från en tidningsbaserad ekonomi till en bok och/eller digitalt baserad ekonomi vilket gör att många famlar i mörkret. Just övergången till bokekonomin tror jag bidrar till att förlagen (och för all del vi seriehandlare) håller lite extra i plånboken. Det blir för stora summor involverade när man gör bara böcker.

Dags att återgå till flödet, imorgon tipsar jag om nyheter från sändningen igen.