Staffars Seriers Blog: Staffars.se förbättringar: byte av webbhotell

19 september 2013

Staffars.se förbättringar: byte av webbhotell

Vi har nu genomfört ett som det har visat sig nödvändigt byte av webbhotell. Vi hälsar  Oderland välkomna som webhotellslösning. De blir vårt tredje webbhotell sedan vi registrerade staffars-domänen under 90-talet. Vi började vår bana på saligt avsomnade algonet. Då var vår sajt inte så avancerad direkt utan bestod mest av statiska sidor. Det tidigaste exemplet som jag hittade på Wayback Machine är från 28 mars 1997 och sidan tilkom för att jag hade lärt mig enklare htmlkod och kände att det är var roligt och något av satsa på som alla i internets barndom. När jag tittar på sidan idag så slås jag hur underbart naiv den är, "skriv ett par rader till oss", dels att det än i dag finns företag som riktat in sig på att sälja hemsidor som inte är mer avancerade än de här åt oanade mikroföretag. 

Det var med en rätt skräckblandad förtjusning som jag bläddrade igenom vår webbsida. Det är så tydligt att vi borde ha satsat hårdare och mer intensivt på internet men då som nu är den fysiska butiken det som drar in pengar i först hand. Samtidigt minns jag serierna som jag nämner och det väcker trevliga minnen till liv.

När  Algonet blev uppköpta av Glocalnet kände vi att det var dags att ge oss vidare och hittade ett webbhotell i landets ena ände med ett lagom nördigt namn. De hade hyfsade priser och framför allt så gav de oss bra teknisk support och service när vi bad om det. Vi hade direktkontakt med deras tekniska personal och de hjälpte till med valet av webbshopp. Tyvärr så visade det sig att när de uppgraderade sin programvara till något mer modernt så blev svarstiden på databasanrop något infernaliskt långa. De som har använde vår webbshop har säkert upplevt väntetider på 30 sekunder eller mer. När vi då började ställa frågor om det så möttes vi bara av tystnad och en stund därefter så slutade de vara ett stabilt webbhotell och både våran och deras webbplats dök allt oftare. Tyvärr så är lärdomen att var  vaksam med dålig service och när avtal går ut så slipper man betala för ytterligare ett år samt att det hjälper inte att personalen bryter ett knä mitt i allt för då skjuts saker ytterligare på framtiden.