Staffars Seriers Blog: Superhjälteförlagen saknar idéer och är desperata

28 augusti 2012

Superhjälteförlagen saknar idéer och är desperata

I går läste jag Tom Spurgeons fina text om två separata händelser i superhjältevärlden, dels Marvel löjliga event Marvel Now där de lägger ned klassiska titlar som Uncanny X-Men och Fantastic Four (F4 lades för övrigt ner för typ ett-två år sedan redan och startade upp igen) och ersätta dom med titlar som Uncanny Avengers med 12 st variantomslag. Det andra exemplet är DCs stunt av att låta Superman och Wonder Woman dejta komplett med egna profiler på match.com. Båda dessa events eller stunt är icke-händelser.

Marvels läsare vill ha det som är tryggt och långt och de bygger mångt och mycket på att fans är trogna serierna. Att leka med deras samlingar gör dom mer benägna av att hoppa av seriesamlandet snarare än att öka. I sammanhanget är det värt att notera att Marvel verkligen försöker pressa ut så mycket som det går av sina trogna fans bl.a. genom att ge ut 18 nummer per år av sina bättre säljande tidningar. Att sälja mer till allt färre verkar vara mottot. De verkar ha gett upp alla tankar på växa sin fanskara utan allt de kan hoppas på i den vägen är enstaka spikar kring olika stunts vilket osökt leder oss till DCs stunt av superhjältedejting.

Det fanns ingen uppbyggnad av den kärlekshistorien. Inga stulna blickar utan rent pang - bom nu är vi ihop. Allt för att skapa något som media utanför serievärlden uppmärksammar vilket tenderar till att få icke-reguljära seriefans att vilja ha de specifika numren och inget mer. Visst historiskt sett har de fungerat enstaka gånger som med Teenage Mutant Ninja Turtles och Death of Superman men för oss seriehandlare är de döden eftersom de alltid numera håller på informationen till sista stund för att det skall bli så stor överraskning som möjligt. De är dock noga med att säga att vi skall beställa mycket för vad det nu är som de hypar vilket gör att vi numera slår dövörat till. Man kan bara ropa varg så många gånger.

Jag har någonstans en viss förståelse för varför de gör så här. Båda förlagen har överrockar i form av stora moderbolag med karriärskostymer som kräver att de skall göra snabba klipp för att stimulera en aktiemarknad. Det är bara så synd att det sker på bekostnad av en långsiktig strategi där man bygger upp något som är värt att läsa.