Där hittar jag att en av mina gamla vänner Steamboat Willie har startat upp en egen blogg som är värd att a en titt på bl.a. pratar han om den utveckling han ser i svenska seriefansin:
En annan sak som slår mig är skillnaden mellan 1980-tal och 2000-tal. På 1980-talet var tidningarna ganska mossiga - mycket på grund av tekniken - men de första stapplande stegen av de då unga serieskaparna är väldigt välskrivna och väl komponerade. Nu under 2000-talet så är tidningarna och serierna grafiskt mycket bättre, en hel del på grund av tekniken och en hel del för att de nya serieskaparna oftast är väl utbildade i teknik - nästan alla kommer från serieskolorna - och för att datorerna gör att produkterna får ett proffsigare helhetsintryck.
Men på något sätt... Det verkar som om de gmla fanzinen är skrivna av fans som läst serier i hela sitt liv och kan seriespråket, medan de flesta av dagens fanzinskapare är tecknare som tvingar sig att rita serier.
Jag tror han är något på spåren här. Jag undrar om inte utvecklingen kan ha påverkas om att fram till 80-talet så var tillgången till både svenska och utländska serier rätt begränsad. Man fick anstränga sig om man ville få tag på annat än de serier som fanns hos konsum. Det gjorde att det var betydligt lättare att få en konsensus om vad som var bra serier och att färre personer var genuint intresserade av mediet. Nu finns det en enormt stor bredd utbudet av olika stilar och flera framgångsrika serieskapare som "tecknar fult" vilket gör att personer som annars inte skulle göra serier känner att det inte är helt omöjligt att bli utgivna.
Jag måste säga att jag gillar bredden i utgivningen även om jag hoppas att hantverket kommer tillbaka hos svenska serietecknare. Jag pratade med Johannes på Galago om serieskolarna och han berättade att alltför många nere i Malmö gör serier på papper med färdigritade rutor något som jag egentligen bara kan acceptera i stripserier där formen är så färdigbestämd. För mig tyder det på en viss lathet och framför allt en bristande förståelse för serieberättandets hantverk att inte orka dra fyra streck. Sidlayout är inte att förakta människor. Däremot håller jag inte med Johannes om att de borde handtexta sina serier. Jag har sett alldeles för många serier som inte kunnat gå att sälja för att textningen är för dålig. Då är datatextning bättre men det gäller att välja ett typsnitt som passar in på din tecknarstil.
På tal om fansin så är det dags för SPX snart. Den här året går det av stapeln den 27 - 29 april och om allt går i lås så är det ett fint besökt som är på väg. Fast innan dess är det förstås Pencon som går av stapeln 2-3 mars i konstfacks lokaler.
Kul med så många svenska seriebloggar. Jag har själv varit dålig på att skriva om ämnet på svenska, fast det verkligen intresserar mig.
SvaraRaderaJag har svårt att tro på historien om de färdigtecknade rutorna ... det är ju knåpandet på layouten som är halva nöjet! Ungefär som om filmare fortfarande skulle jobba med en statisk kamera. Det funkar i ett fåtal sammanhang.
Mer hantverksglädje bland tecknarna behövs!
Kul att du hittade hit och hoppas att du kommer igång och skriver på svenska, alla röster behövs.
SvaraRaderaDet skall erkännas att det är hörsägen angående rutorna men jag har ingen anledning till att tvivla på påståendet då Johannes är förmodligen en av de bästa personerna som jobbar i seriesverige just nu.