Uppföljning till Hibbs
Häromdagen så länkade jag till Brian Hibbs genomgång av försäljningen av seriealbum. Tom Spurgeon noterade det hela i hans Comics Reporter vilket fick Hibbs att skriva detta svarsmail.Det här citatet från Hibbs brev tycker jag visar på både den frustration som vi känner som går att känna som seriehandlare:
The overwhelming majority of the DM sales are concentrated in 300 to 500 (or so) stores -- and we're STILL outselling most material from most publishers in 7500+ bookstores. Just think what we could do if we had marketing support or any commitment from manufacturers?
Nu är det rätt lätt att plocka ned det här argumentet och Fantagraphics Eric Reynolds gör det utifrån deras synvinkel:
I'm not at all pointing a finger at Brian -- he's one of the good guys, but he's one of a small minority of direct market retailers that make any effort to stock our books. If 90 percent of direct market retailers stocked even some of our line --whether it be Peanuts, Crumb, Eightball, whatever-- I could understand why DM retailers might get frustrated by the book trade's encroachment on the graphic novel market. But when that number is more like 30 percent (and even that's misleading because certainly many of these are stores that carry only one or two specialized lines, like Prince Valiant or Usagi Yojimbo), it's hard to understand the sour grapes.
Erik verkar dock göra misstaget att tro att seriehandlare är emot bokhandelskedjorna vilket generellt sett inte stämmer (undantag finns givetvis) utan problemet är att de lägger inte ned tilläckligt med energi för att hjälpa de kunder som de redan har. I stället för att gråta över de 70% som inte beställer deras produkter se till att de 30% som gör det verkligen får de resurser de behöver för att maximera sin potential. Det är vad Hibbs är ute efter, inte att man inte skall sluta försöka nå nya kunder. Det innebär dock att man måste lyssna på de kunder som man redan har och i det här fallet är det inte Fantagraphics starkaste sida.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar