Att beställa in serier är lite av en konst som kräver en väl utvecklad fingertoppskänsla. Vi har med åren blivit rätt duktiga på att se vad som är bra även om vi givetvis går på pumpen igen. Exempelvis är jag oerhört förvånad hur lite Mom's Cancer har sålt trots att den förutom att vara bra har ett vad jag tycker högt allmän intresse. Lika viktigt som att veta vad som säljer är att vad som inte kommer att sälja. Även för detta så har vi lärt oss en hel del även om det givetvis inte alltid lyckas hela tiden. Serievärlden är väldigt spretig och det gäller att ha koll på vilka marvelförfattare som är i ropet till de mest avantgardiska via den enorma mängd manga som släpps ut. Givetvis så överlappar dessa kundgrupper sällan varandra utan tvärtom tycker ofta hemskt illa om de andras smak i serier(*). Vi har dock lärt oss rätt bra att särskilja vad som är bra serier från dåliga i förhandsbeskrivningen. Står det "amazing new talent haberdashi" och det inte går att hitta exempel på nätet så är det till 99% säkerhet ren skit. Ett annan stor varningsflagga är high concept-produkter gärna med moderna buzzord. "Manga är hett så då slänger vi på det i namnet och så gör vi illustrerade klassiker".
Detta gör att vi tenderar att hoppa över saker som Manga bibeln som DN skriver om för dels så är "manga bible" defintivt något som får alla våra varningsklockor att ringa men också för att vi ibland blir lite väl snäva när vi köper in seriealbum. "Den där kommer vi att sälja till den och den kunden". Ibland är det inte alltför bra att tro att man känner sina kunders smak. Jag har fått ett par förfrågningar på just den här idag och har lagt in en beställning på albumen till butiken. Lite blygsam för jag inte riktigt säker på innehållet innnan jag sett det men Lotta Olssons text om den beskriver en dimension av boken som jag missat och faktiskt inte riktigt kan bedöma dvs dess funktion som barnboksbibel. Det kan vara intressant att läsa den som sådan och inte minst jag tror att det kan finnas fler än henne som är intresserad av att köpa den.
(*)Man blir lite personlighetskluven när man först talar med en avangardist om Kramer Ergot's nya jätteformat som kommer att kosta skjortan sedan pratar om Noel Sickles vs Milton Caniff med en serienostalgiker för att slutligen rekommendera Fables till ett Neil Gaiman-fan. Allt inom loppet av 20 minuter.
UPPDATERING: Vi har nu fått in mangabibeln och den kostar 123 kr boken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar