Tokyopop är det förlag som i mångt och mycket lett mangarevolutionen i USA de senaste. De var först med att hitta en fungerande prisnivå, först med att inte flippa manga genomgående, först med att ge ut mängder av titlar, först med att ge ut album månatligt, först med att utveckla manga för mobiltelefoner mm. De har även satsat stora pengar på att utveckla egna serier som har lett till att de kunnat utveckla ett par dagspresserier samt ett samarbete med ett stort bokförlag där de kommer att göra nya historier i "mangastil" på redan etablerade bokserier.
Men de har haft svårt att skaffa ny kvalitetsmanga att ge ut. En av deras inköpsansvariga har flyttat över till konkurrenten Del Rey och det som känns oroande [mest för att det är indikation på en trend som även vi känner av] är att de enligt uppgift från flera amerikanska seriebutiker numer säljer betydligt färre ex av sina existerande serier än den andra mangajätten Viz Media.
Kommer deras förmåga att se nya möjligheter att vinna över deras [tillfälliga?] dalgång i utgivningen? Förhoppningsvis, men samtidigt så skulle de nog inte betyda allt för mycket när det gäller mangautgivningen som helhet då det numer finns ett allt större antal förlag som ger ut manga som förmodligen skulle kunna öka sin försäljning.
Framtiden blir spännande.
När ändå Tokyopop tas upp.... deras emblem (märke, ikon osv) som sitter på bokryggarna är alledes för stor och stör helt enkelt. Särskilt när man ser på sin samling av Battle Royale i bokhyllan, då deras märke efter halva serien helt plötsligt förändras. Vart är Tokyopop på väg?
SvaraRaderaDet där är ett problem som de får på grund av sin vilja att hela tiden gå nya vägar. Då blir kontinuitet mindre viktigt och det nya är det som får dominerande. Det är förmodligen därför som de lägger i handrbromsen på vissa serier helt plötsligt.
SvaraRadera