We have concluded that we have far too many suppliers, and over 40% of our supplier agreements fall below our requirements in terms of profit earned.
Dvs de går inte med förlust på dom utan de tjänar inte tillräckligt med pengar på småförlagen. För att råda bot på denna nesliga smutsfläck på årsredovisningen så skickar de ut fakturor till småförlagen som täcker det vinstbortfall kedjan känner att de har.
Det hela är fantastisk affärsidé och jag tänker ta den här idén och utveckla den ytterligare något. Jag tänker inte nöja mig med förlagen (utländska som svenska) utan även skicka fakturor till fansinskapare och framför allt alla våra kunder. "Du har inte köpt tillräckligt mycket i år så vi fakturerar dig för det belopp som du borde ha beställt för". Givetvis så kontrollerar vi först hur mycket kunderna har tjänat under föregående år så att vi kan höja beloppet i enlighet med deras förvärvsinkomst.
Tack och lov så var det ett förlag som svarade offentligt och som han gjorde det. Jag tycker att det här biten är briljant och förklarar en hel del om vad som pågår:
Six years ago we were allowed to send reps to your company stores and do stock checks. Then these were “uninvited” and we had to rely on monthly rep calls to your Buying Office. Subsequently even that was too much trouble; your Buying Office was too busy to see us, so we were asked to make new title submissions electronically. Every few months the new submission template became more and more complex. This year, we have been allowed quarterly visits to your Buying Office at which we were to be given the opportunity to sell to all your Category Managers. At the first, we did indeed see all of the Category Managers - but they didn’t buy any of the titles offered. At the second, one Category manager was available, and again no purchases resulted. At the last (only last week), two Category managers attended. Through all of this, your overworked and under resourced Buying Department never got to see, let alone read, an actual book
Det är alltså räknenissarna som har tagit över kedjan och försöker driva den enligt ekonomifilosofi snarare än gediget bokhandelskunnande. För det går inte att komma ifrån att köpa in böcker (eller ännu mera serier)kräver ett visst kunnande i vad man faktiskt säljer dvs en bok är inte lika bra som en annan. Det är på grund av detta som jag aldrig har fruktat Akademibokhandeln och Bokias serieavdelningar då jag vet att de har inte samma kunskap som vi om serier.
Du kan läsa hela kravbrevet och svaret från förlaget på den här sidan. Du får dessutom en del kommentarer som gör rätt bra brutalvåld på originalbrevet.
Update: Oho. Det visar sig att bokkedjan har svarat på kritiken och de förstår inte vad de har gjort fel.
To give you some context, we currently have 1,200 suppliers to our business and have sent letters to 47 of those whom we hope to hold discussions with over the coming weeks. The payments we have requested from those suppliers represent a gap payment for profits that were lost or costs that were incurred as a result of our commercial relationship with those particular suppliers.
Jag hittade dessutom en rätt skön parodi på originalbrevet från en konkurrent till bokkedjan:
I am writing to you because (INSERT GULLIBLE, DESPERATE OR DEPENDENT PUBLISHER'S NAME HERE) falls into the category of making an unacceptable level of profit.
As a consequence we would invite you to pay the attached invoice (or more if you like) by Aug 17th 2007. The payment represents the gap for your business, and moves it from an unacceptable level of profitability, to below our minimum threshold (of zero).
If we fail to receive your payment by this time we will have no option but to remove you from our list of authorised suppliers, and our customers will be unable to purchase a decent range of books from us until such time as a payment is made or we decide to start taking our pills again.
Det bästa med konflikter i den litterära världen är att det blir så vackert ordvåld av det hela, ungefär som tidig John Woo liksom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar