Staffars Seriers Blog: Tokyopop har mött den nya verkligheten

04 juni 2008

Tokyopop har mött den nya verkligheten

Tokyopop har skickat ut ett pressmeddelande om att de kommer att strukturera om sin verksamhet och dela upp bolaget i två delar. En del som skall syssla med att intressefilmbolagen för deras egna serier samt något med digitala medier och en del som skall fortsätta med förlagsverskamheten. Det är främst nyheterna från förlagsdelen som är intressanta. Där kommer de dels att sparka 39 anställda (av ungefär 100 vad jag kan förstå på kommentarerna) men framför allt skära ned antalet böcker de ger ut. Från närmare 500 till 250 (ge och ta ett tiotal). Det är rätt hårda puckar men det hela är ingen egentligen överraskning för oss som följt deras utveckling. De har under en alldeles för lång tid kommit undan med att ge ut alltför mycket och inte minst alltför mycket av riktigt dålig kvalité. Till viss del är det beroende på att de inte kommer åt de tre största japanska förlagens serier då de redan är uppbokade av dels Viz (Shogokukan och Shueisha) samt Del Rey (Kodansha). Det har gjort att de satsat väldigt hårt de senaste åren på att få fram egna produkter att licensera och haft viss framgång med det det. Tre, fyra serier har sålt riktigt bra och en av dom har till och med blivit översatt till svenska (Dramacon av Svetlana Chmakova utgiven av Egmont) men de allra flesta av dom har sålt riktigt dåligt.

Det går inte att hålla på att pressa ut skit på marknaden hur länge som helst. I mina mest cyniska stunder så tycker jag att deras företagsfilosofi verkar vara baserad it-bubblans favoritfrast, "Vinsten är inte viktigt utan bara marknadsandelar". Det hela har funkat i många år nu tack vare att det funnits en enorm törst efter manga i USA. Seriebranschen har varit en enorm tillväxtmarknad för bokhandlare och har slukat allt likt ett svart hål. I våras kom dock indikationer att marknaden nu var mättad och att bokhandlarnas inköpare inte längre plockade in allt från förlagen. Något som drabbat Tokyopop mer än andra tror jag då de länge haft vad amrisarna kallar "most favoured nation"-status. Dessutom har det kommit nyheter att bokhandelskedjan Borders som varit den av kedjorna som mest aggressivt har satsat på manga och seriealbum har haft ekonomiska bekymmer och dagen innan Tokyopops besked så kom uppgiften att de sparkar 274 personer.

Det kommer att bli intressant att se vilka serier som de kommer att satsa på. Jag hoppas givetvis att de mangor som jag just nu läser från Tokyopop (Anima+, Beck mfl) överlever utrensningen men strikt sett är jag väldigt osäker. Förlaget har experimenterat med att distribuera vissa titlar bara genom sin egen sajt något som slog lite bakut men det finns ju alltid en möjlighet att de väljer att satsa på något sådant igen. Det är dock en ny person som tar över förlaget och han verkar tydlig på att han skall öka lönsamheten i förlagsbiten. Det är bara att hoppas att han inte gör det genom att minska ned på kvalitén på produktionen (Tokyopop är redan kända för att vara den slarvigaste mangautgivaren) men risken finns att vi kommer att få se sämre papper och sämre översättningar i Tokyopops böcker framöver.

Vad som står väldigt klart är att de kommer att jobba hårt på att sälja in sina egna produkter till Hollywood då det finns förmodligen stora pengar att göra där. Marvel serieutgivning ger exempelvis inte alls lika mycket pengar som licensering gör och får man en eller två stora framgångar kan det räcka långt.

5 kommentarer:

  1. En av de sparkade redaktörerna har spekulerat i att det först och främst är koreanska serier som får stryka på foten, och sedan japanska serier som sålt dåligt länge, t.ex. Kindaichi, Dragon Voice, Queens Knight mm. Men han påpekade att det var spekulationer från hans sida. Å andra sidan hade han jobbat ca 4 år för dem, så han borde ju ha en viss koll på läget.

    SvaraRadera
  2. Queens Knight är en koreansk serie, inte japansk. Hjärnsläpp...

    SvaraRadera
  3. Suck, Kindaichi och Dragon Voice är ju två av de serier jag verkligen ser fram emot när det gäller Tokyopops utgivning.

    Det känns som om en räknenisse har tagit över vilket brukar innebära problem när det gäller det konstnärliga. Det intressanta blir om de kommer att gå fram med sågen brutalt eller låter vissa serier gå färdigt, typ de med två, tre album kvar.

    Vi får se lite mer när vi ser vilka de första böckerna som de stryker för oss blir.

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas ju att de inte tar bort de bra och mer udda serier som de ger ut - på det sättet har ju Tokyopop's "prångla ut allt som bara går att trycka"-filosofi varit bra, att en del oväntade saker nått marknaden. Men vi får väl vänta och se - hoppas att det här också betyder att kraven ökar på de amerikanska mangainspirerade serierna.

    En stor mängd av OEL-mangan är dålig och en kanske ännu större mängd är helt enkelt inte mogen att publiceras som egen bok än. Som fanzin, eller sidoserie i större tidning? Ja visst, men inte till det pris en vanlig manga säljs för.

    SvaraRadera
  5. Ju mer jag läser om den här sörjan, desto värre låter det. Tre huvudredaktörer (eller vad det kan kallas på svenska) kvar på det som är kvar av mangaavdelningen! Det har börjat sippra ut mer information av de som förlorade jobben (tydligen utan någon som helst förvarning, stackarna). Det lär nog komma mer.

    Rebirth och Chronicles of the Cursed Sword ska tydligen ligga risigt till, vilket väl lär ställa till det för Wahlströms om de inte hittar en bra koreansk-svensk översättare snart.

    I övrigt har Beck nämnts som en serie som troligtvis ligger risigt till, och min egen favorit Suppli av min absoluta favorittecknare Mari Okazaki lär ju knappast överleva när de går fram med yxan.

    Det går även vilda rykten om att Kodansha säger upp sina kontrakt med amerikanska utgivare för att satsa på egen utgivning, och DramaQueen tycks ha somnat in för gott enligt en bitter översättare som aldrig fick betalt för sina översättningar. Såpan fortsätter ...

    SvaraRadera