Staffars Seriers Blog: Förlagens försäljning på mässor

25 januari 2008

Förlagens försäljning på mässor

Det har blivit ett rätt stort ordbråk i USA efter att en rätt nystartad handlarorganisation (Comics-Pro) släppte ett position paper om förlagens försäljning på mässor och konvent. Snabbt sammanfattat med gör det inte, ni stjäl våra kunder. Mothugg kom genast från en mängd människor varav bland annat från en del som inte är ovänligt inställda till seriebutiker. För tydlighetens skull bör det kanske nämnas att när det gäller amerikanska seriebutiker så är Simpsons-parodin inte en parodi utan en verklighet, däremot så känner jag till flera av de drivande medlemmarna i Comics Pro och de är rätt långt från den typen av verksamhet utan är i många fall väldigt öppna för att stödja småförlag (som det är fråga om då DC & Marvel inte säljer på mässor).

Jag måste erkänna att jag ser båda sidor av den här frågan. Småförlagen är i mångt och mycket åsidosatta av de amerikanska superhjältebutikerna och behöver göra allt de kan för att få sin rörelse att gå runt. Det har rapporteras att av Top Shelfs (ett av de större av de mindre förlagen) omsättning kommer närmare 30% från mässförsäljning och att ge upp det vore idiotiskt på många sätt. Handlarnas position förstår jag också då de personer som kommer till mässor vanligtvis är de mest dedikerade dvs de som letar upp seriebutiker så det är samma kunder i viss utsträckning. Jag tror att man skulle kunna sammanfatta handlarnas och förlagen argument rätt kortfattat med att de seriehandlare som stödjer småförlagen känner sig dåligt behandlade av förlag som känner sig dåligt behandlade av seriebutiksmarknaden i stort.

Jag tror dock att bråket är bra och rensar till viss del luften och förhoppningsvis kommer det leda till att konkreta förslag som kan vara till nytta för alla kommer fram. Någon föreslog exempelvis att seriehandlarna som upplever sig drabbade av debuterande album på mässor får returnera en del av sin originalorder direkt till förlaget. Det tycker jag låter som ett väldigt rättvist och proportionerlig lösning på problemet där alla får ta ansvar för sina handlingar.

Om jag flyttar blicken till oss och svenska förlag så har vi drabbats av just förlorad försäljning till förlag och det skall erkännas att det svider till lite varje gång det sker även om vi blivit lite mer luttrade med året. Det finns dock ett förlag som närmast konstant behandlar oss dåligt i det här fallet och det är Optimal Press. När förlaget var som mest aktivt så var det inte ovanligt att de debuterade fyra album på bokmässan i Göteborg som de sålde till ett väldigt lågt pris och sedan väntade minst fyra veckor med att leverera albumen till oss. Det finns tre delar i det här som alla är otroligt irriterande. Det första är att en del stamkunder som besöker Göteborgsmässan köper albumen där som de annars skulle köpt av oss. Det är inte roligt men det är inget att göra åt för sådant är spelets regler men att dröja för länge med att leverera albumen och sälja för billigt gör att det skapas bad will gentemot oss på ett sätt som vi inte förtjänar.

Att inte kunna förse oss med albumen förrän långt efter att mässan har varit är egentligt oförsvarbart (såvida det inte beror på planering som spruckit pga taskiga tryckerier). Komika och Galago exempelvis debuterar gärna album till mässor men ser till att vi har albumen till försäljning ungefär samtidigt vilket gör att vi kan serva våra kunder på ett bra sätt. De har insett att de säljer inte sämre på mässor och det håller oss seriehandlare glada vilket de skall ha all heder av.

Att sälja sina album för billigt när de debuterar är en styggelse som egentligen bara innebär att de sätter ribban på vad albumen får kosta hos oss. För att ta ett konkret exempel, när Kolik debuterade Drift på SPX07 så sålde de den för 75 kr med det inköpspris som vi har så kostar den 112 kr i vår butik. Det är en rätt kraftig prisskillnad som flera kunder som antingen hade undvikit att köpa den på mässan eller hade hört av en polare vad de hade kostat kommenterade. Här tycker jag att svenska förlag verkligen behöver vara vaksamma och faktiskt utgå från vad serierna säljs för i serie- eller bokhandeln när de debuterar sina album. En tumregel tycker jag borde vara att åtminstone dubblera det försäljningspris som de har till bokhandlare när de säljer till konsument när det gäller nya album. Försäljning av album som funnits ute i sex månader eller mer är en helt annan fråga och jag har full förståelse för att man vill hålla lagret under kontroll.

Slutligen så är det här är ingen stor fråga egentligen utan det handlar om ett begränsat antal kunder som det är fråga om men det är en fråga som kan ge oss seriehandlare ett oförtjänt dåligt rykte och det bör undvikas i möjligaste mån.

2 kommentarer:

  1. Fast förmånliga mässpriser är väl lite av ett begrepp i flera branscher? Det är ju, som du säger, oftast de dedikerade som går på mässor och liknande och då kanske förlagen kan sälja lite till underpris för att sprida intresset och (förhoppningsvis) starta ett positivt rykte omkring sitt verk. Framförallt om man kan ha författare på plats och signera eller liknande.
    Fast direkt underpris är ju dumt, om folk tror att de blir blåsta av alla normala priser lär de inte köpa boken ändå. Balans behövs
    (Men sen är ju kunder som förväntar sig ständiga event-specialpriser inte helt förnuftiga heller)

    SvaraRadera
  2. Men om du har en författare för signering så skapar du ett mervärde som inte går att upprepa när det gäller "normal" försäljning. Varför skall du sänka priset då?

    Jag läste någonstans att "alla kan sälja en 100-lapp för 70 kr, svårigheten är att få många att köpa det till full pris". Att debutera ett album på en mässa borde vara initiativ nog för de besökande att köpa albumet, de behöver inte sockras med låga priser.

    SvaraRadera