Fredrik Strömberg har varit Seriefrämjandets ordförande sedan 1997 och har utöver det skrivit ett antal böcker om serier. Till det kommer att han är med och driver Serieskolan i Malmö sedan 1999.
1) Vad är på gång inom Seriefrämjandet?
Oj, massor! Framför allt har vi de senaste månaderna äntligen kunnat skörda frukterna av åratal av hårt lobbyingarbete på att höja statusen på SeF och göra oss jämbördiga med andra institutioner som företräder historiskt mer etablera konstformer. Vi har nu möjligheten, efter år av slit på ideell basis, att faktiskt anställa en person som arbetar heltid med SeF. Det kommer att göra underverk. Sedan har vi massor med planer, nu när vi kommer att ha resurserna att arbeta mer fokuserat, men de får jag be att återkomma om. Det jag kan nämna är att vi för första gången verkligen kommer att ta ett helhetsgrepp över hela SeFs närvaro på nätet, och se hur vi kan utveckla den delen. Det skall bli spännande.
2) Bild och Bubbla har dragits med förseningar men ni verkar ha kommit ifatt. Finns det planer på att utveckla den tidningen ytterligare?
Naturligtvis. En kulturtidskrift som inte ständigt förändras, dör sakta. Vi har nu precis, i mycket rask takt, utkommit med den första årgången med den nya designen och är i och med nästa nummer för första gången på många år i takt med utgivningen. Det känns skönt, för nu kan vi sänka den halsbrytande hastighet med vilken vi producerat B&B det senaste året. Vi kommer att fortsätta och arbeta mer med journalistisk i serieform, mer med serieexempel och på det hela taget göra B&B mer intagande rent grafiskt. Sedan har vi massor med intressant material, många nya skribenter, nya ämnen, intervjuer etc. på gång. Jag har varit redaktör för B&B ett bra tag vid det här laget, men det var länge sedan det kändes så här kul.
3) Vad tror du kulturutredningen kommer att innebära för tecknade serier?
Som jag ser det har vi bara att vinna på i praktiken allt som sägs i utredningen. Kontentan verkar vara att de stora, traditionella organisationerna skall få ge ifrån sig en hel del medel, vilka sedan skall fördelas på det fria kulturlivet - och det är där som vi kommer in. Representanter för konstarten tecknade serier har de senaste åren blivit bättre och bättre på att ta för sig av det som erbjuds inom den svenska
kulturpolitiken, och om kulturutredningens förslag genomförs ser jag att serier kommer att få en ännu större del av kakan.
4) Du har debuterat (mer eller mindre) som manusförfattare med en biografi om Piraten? Kan du berätta lite om det?
Ja, jag har hållit emot i alla år och tackat nej till alla serietecknare som bett mig skriva manus, helt enkelt eftersom jag inte ser mig som en serieskapare. Jag är journalist, författare, pedagog med mera, men inte serieskapare, även om jag i teorin vet precis hur man skall göra. Risken är naturligtvis att resultatet blir dött och livlöst, just på grund av att jag är en teorietiker. Men jag är en person som älskar utmaningar och jag älskar också Piraten, så det kändes som läge att ta ett steg rätt ut i det okända. Det är dock svårt att få tid till detta projekt, så vi får se när boken faktiskt utkommer.
5) Vilken serie var den senaste som gav dig en stor läsupplevelse?
Det var utan tvekan Fun Home av Alison Bechdel. Den utkom för ett par år sedan, men jag läste den först nyligen och blev klart tagen av den rättframma tonen och den gripande berättelsen. Serier när de är som bäst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar